آنالیز استوری اینستاگرام برای بازاریابی دیجیتال

فهرست مطالب (مطالعه سریعتر) نمایش

⇐ زمان مطالعه : 7 دقیقه

شما را دعوت به شنیدن خلاصه ای از مطلب می کنیم


0:00
0:00

آنالیز استوری اینستاگرام برای بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ


 

 

همان طور که می دانید استوری­ ها بعد از ۲۴ ساعت پاک می‌شوند، اما با آنالیز درست و کامل استوری اینستاگرام می­ توانید تاثیر آن را بر کاربران ماندگار کنید. به همین دلیل هنگام ایجاد استراتژی استوری اینستاگرام با مشاهده و تجزیه و تحلیل استوری اینستاگرام و اینکه کدام معیار بیشتر مورد توجه کاربران قرار گرفته است، می­ توانید استراتژی مناسب را ایجاد کنید.

 

طبق آماری که وجود دارد بیشتر از یک سوم بازدیدها از استوری مربوط به مشاغل هستند و بیشتر افراد با استفاده از استوری اینستاگرام به یک برند یا محصول علاقه ­مند شده ­اند، بنابراین با قرار دادن فید، لینک­ ها و استیکرهای تعاملی استوری­ های اینستاگرام را به یک راه بسیار مناسب برای افزایش آگاهی از برندها، ترافیک، فروش و تعامل برای مشاغل تبدیل کنید. برای اینکه بتوانید استوری ­های اینستاگرام خود را آنالیز کنید و با توجه به آن استراتژی مناسبی ایجاد کنید،  گروه دیجیتال مارکتینگ طراح جان می‌تواند تمام این فرآیند را برای شما راحت و آسان کند.

 

 

نحوه مشاهده آنالیز استوری­ های اینستاگرام Instagram Insights


 

 

چند مسیر برای بررسی تجزیه و تحلیل استوری­ های اینستاگرام وجود دارد که در این مقاله آن­ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم. ابتدا باید مطمئن شوید که یک حساب کاربری اینستاگرام  یا Creator دارید بدون وجود حساب تجاری اینستاگرام نمی‌توانید به آنالیز استوری اینستاگرام دسترسی داشته باشید.

 

– از برنامه اینستاگرام به پروفایل خود بروید.

– بر روی آیکون منو در گوشه بالای سمت راست ضربه بزنید.

– روی دکمه Insights در بالای قسمت­ های مشخص شده استوری ضربه بزنید.

– قسمت پایین به محتوایی که به اشتراک گذاشته شده بروید و روی فلش کنار استوری­ها ضربه بزنید.

در این قسمت تمام استوری ­هایی که اخیراً ارسال کرده ­اید را مشاهده خواهید کرد. این برای بازه زمانی هفت روز است، اما اگر شما بازه زمانی خاصی را مد نظر دارید ، می ­توانید بر روی دوره زمانی ضربه بزنید که چندین گزینه باز می‌شود و شما هر تاریخی را که می­ خواهید، می ­توانید انتخاب کنید.

– روی منوی کشویی در گوشه سمت چپ بالای صفحه ضربه بزنید تا معیارهایی مانند: بازه تاریخی، نوع تعامل و غیره را جستجو کنید.

 

معیارهایی که در استوری اینستاگرام وجود دارند و بر اساس آن به آنالیز استوری اینستاگرام می ­پردازند، عبارتند از: بازگشت، ضربه زدن روی دکمه تماس، خارج شدن، دنبال کردن استوری بعدی، آدرس کسب و کا، برداشت­ ها، کلیک بر روی لینک­ ها، فلش رو به جلو، بازدید از نمایه، رسیدن، پاسخ دادن، دکمه متن، دکمه وب سایت، تعاملات استوری.

 

– وقتی دوره زمانی و معیار خود را انتخاب کردید ، می­ توانید همه استوری ­ها را اسکرول کنید تا ببینید هر استوری چه تعداد تعامل داشته است. همچنین می ­توانید روی هر استوری ضربه بزنید و انگشت خود را به سمت بالا بکشید تا آنالیز دقیق آن استوری اینستاگرام را ببینید. از طرفی برای مشاهده نتایج نظرسنجی یا سایر اقدامات استیکر، روی نماد چشم در کنار نماد اطلاعات آماری که شبیه به یک نمودار میله ­ای است، کلیک کنید.

 

نحوه مشاهده آنالیز استوری اینستاگرام در Hootsuite


 

 

برای مشاهده آنالیز استوری اینستاگرام در Hootsuite، برنامه Panoramiq Insights را به داشبورد خود اضافه کنید، این برنامه به شما امکان دسترسی به تجزیه و تحلیل دقیق استوری اینستاگرام را می ­دهد. با داشتن اطلاعات از تمام حساب­ های رسانه ­های اجتماعی خود در یک جا، دید گسترده و همه جانبه برای ایجاد یک استراتژی موثر خواهید داشت. همچنین با Hootsuite می­توانید گزارش­ های اینستاگرام را به فایل­های CSV و PDF نیز بفرستید. قابلیتی که در حال حاضر توسط ابزار Insights  اصلی اینستاگرام انجام نمی ­شود.

 

 

راه ­های دیگر برای مشاهده آنالیز استوری اینستاگرام


همچنین می­ توانید آمار استوری اینستاگرام را در داشبورد های تجاری بومی فیس بوک ببینید. برای اطلاعات بیشتر باید نحوه استفاده از موارد زیر را بدانید.

– Creator Studio این گزینه برای استفاده در دکستاپ است و همه استوری­ های شما را از ابتدا تا امروز بررسی می­ کند.

– مجموعه کسب و کار فیسبوک

– مدیریت بازرگانی Commerce Manager

– درک معیارهای استوری اینستاگرام که چه چیزی را به ما نشان می­ دهند و چگونه باید آن­ها را بررسی کرد.

 

معیارهای آنالیز استوری اینستاگرام به سه دسته تقسیم می ­شوند که شامل : دیده شدن Discovery ،  راهیابی Navigation و تعامل Interactions است

 

 

آنالیز استوری ­های اینستاگرام بر اساس معیارهای دیده شدن Discovery


 

 

  •  Reach  (رسیدن) : تعداد حساب‌هایی که استوری شما را دیده­اند را نشان می ­دهد.
  • Impressions: تعداد کل بازدید از استوری حتی بازدیدهای تکراری را نشان می­ دهد.

 

چرا آمارهای Discovery مهم است؟


 

 

مردم از اینستاگرام برای دیدن برندها استفاده می‌کنند و از طرفی۶۲ درصد افرادی که توسط فیس بوک مورد بررسی قرار گرفتند، گفتند که بعد از دیدن استوری یک برند تجاری یا محصول بیشتر به آن علاقه‌مند می‌شوند. تعداد مخاطبین و تعداد بازدیدکنندگان را با تعداد فالوورهای خود مقایسه کنید تا متوجه شوید که چه تعدادی از مخاطبان شما استوری­ های شما را تماشا می ­کنند.

 

نکته: برای کمک به افزایش قابلیت دیده شدن استوری­ های خود به آن­ها استیکر اضافه کنید. وقتی از استیکر یا هشتگ موقعیت مکانی استفاده می­ کنید، ممکن است احتمال حضور استوری اینستاگرام شما در اکسپلور بیشتر شود. اگر دارای یک بیزینس کوچک هستید از استیکرهای پشتیبانی کوچک تجاری، کارت‌های هدیه یا سفارشات غذا استفاده کنید.

تجزیه و تحلیل استوری اینستاگرام براساس معیارهای راهیابی Navigation


 

 

  •  Taps Forward : تعداد دفعاتی که شخص به استوری بعدی ضربه زده تا آن را ببیند.
  •  Back Taps : تعداد دفعاتی که شخص برای دیدن استوری قبلی به عقب ضربه زده است.
  • Next Story Swipes (تند کشیدن استوری بعدی): تعداد دفعاتی که شخص خیلی سریع به استوری بعدی رفته است.
  •  Exit Story Taps : تعداد دفعاتی که شخصی از استوری شما خارج شده است.

 

راهیابی در واقع مجموعه کلیه اقداماتی است که برای استوری اینستاگرام شما نشان داده می­ شود.

 

 

چرا آمار راهیابی Navigation اهمیت دارد؟


 

 

معیارهای Navigation به شما نشان می­دهد چه چیزی درست عمل می ­کند و چه کاری درست نیست. اگر تعداد زیادی از بینندگان از استوری فعلی خارج می‌شوند یا به استوری بعدی می ­روند، نشانه این است که محتوای شما به خوبی جلب توجه نمی­ کند، از طرف دیگر اگر افراد بخواهند محتوای اشتراک گذاشته و اطلاعات قبلی را دوباره خوانده و ببینند با ضربه زدن به Back tap ها می­ توانند آن­ها را دوباره تماشا کنند. این آمارها به شما پیشنهاد می­ کنند در انتخاب هایلایت­ های استوری اینستاگرام این قسمت­ها را در نظر بگیرید.

 

نکته: استوری ­ها را کوتاه و جذاب درست کنید، مردم محتواهای طولانی را دوست ندارند. طبق مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۸ توسط  Facebook IQ نشان داد که تبلیغات استوری با ۲.۸ ثانیه در هر صحنه بهترین عملکرد را خواهد داشت.

 

آنالیز استوری اینستاگرام معیارهای تعامل Interactions


 

  •  Profile Visits (بازدید از پروفایل): تعداد دفعاتی که پروفایل شما توسط شخصی که استوری شما را مشاهده کرده است، مشاهده شده است.
  • Replies  ( پاسخها): تعداد افرادی که به استوری شما پاسخ داده­ اند.
  •  Follows ‏: تعداد حساب هایی که بعد از مشاهده استوری، شما را دنبال کردند.
  •  Shares  (اشتراک گذاری): آمار افرادی که استوری شما را به اشتراک گذاشته ­اند.
  • Website Visits  (بازدید از وب سایت): تعداد افرادی که پس از تماشای استوری شما، روی پیوند پروفایل شما کلیک کردند.
  • Sticker Taps  (کلیک­های استیکر): تعداد کلیک­ هایی که روی مکان، هشتگ، استیکرهای نام گذاری یا محصول در استوری شما را نشان می­ دهد.
  •  Get Directions  (دریافت مسیرها)، Emails  (ایمیل­ها)، Texts  (پیامک­ها)، Calls  (تماس­ها): تعداد افرادی که پس از مشاهده استوری شما یکی از کارهای بالا را انجام داده‌اند محاسبه می­ کند.
  •  Product Page Views  (بازدید از صفحه محصول): تعداد بازدیدهایی که صفحات محصول شما، از طریق استیکرهای محصول در استوری شما دریافت کرده ­اند.
  •  Product Page View Per Product Tag  (تعداد بازدید از صفحه محصول در هر تگ محصول): تعداد بازدیدهای یک صفحه محصول برای هر استیکر محصول در استوری اینستاگرام شما را مشخص می­ کند.
  • Interactions ( تعاملات):  تعداد کل اقداماتی که افراد بعد از دیدن استوری شما انجام می ­دهند ، می ­باشد.

چرا آمار تعامل Interaction در آنالیز استوری اینستاگرام مهم است؟


 

 

اگر هدف شما شامل تعامل یا سایر اقدامات دیگر با مخاطبین خود است، آماری که از تعامل به دست می ­آورید به شما کمک می­ کند تا موفقیت خود را در دستیابی به آن­ها اندازه‌گیری کنید. اگر هدف جذب فالوور بیشتر است، بازدید پروفایل را با Follows مقایسه کنید. آیا می‌خواهید استوری شما باعث جذب ترافیک وب سایت شما شود؟  بازدید از وب سایت به شما نشان می ­دهد که چه کاری باید انجام دهید.

 

نکته: یک دعوت به همکاری CTA واضح شما را به هدفی که دنبال آن هستید ، می‌رساند. با استیکرهای مارک­دار یا استیکرهای خلاقانه آن را در صفحه مشخص ­تر کنید. طبق آماری که از داده­های فیسبوک به دست آمده است برجسته کردن CTA به میزان قابل توجهی باعث مبادله بیشتر تا ۸۹ درصد می‌شود. 

 

نحوه اندازه ­گیری عملکرد هشتگ و استیکر مکان در آنالیز استوری اینستاگرام


 

 

استیکرهای استوری در اینستاگرام شامل هشتگ­ ها، مکان ­ها، منشن­ ها و برچسب‌های محصول است. در واقع استیکرها برچسب ­هایی هستند که بینندگان برای دیدن محتوای مرتبط بر روی آن­ها ضربه می‌زنند. این استیکرها به استوری کمک می­ کند تا مخاطبین بیشتری به دست آورد. ضربه‌هایی که به برچسب­ ها می ­زنند به عنوان تعامل در نظر گرفته می‌شود و آن را می ­توانید در بخش تعاملات پیدا کنید و اگر از هیچ برچسبی استفاده نکرده ­اید این معیار را نخواهید دید.

 

نحوه اندازه­ گیری تعامل برای آنالیز استوری اینستاگرام در استوری اینستاگرام


 

 

معیارهای تعامل استوری اینستاگرام در بخش تعاملات وجود دارند. هیچ فرمولی برای اندازه ­گیری، درگیری مخاطبین با استوری وجود ندارد، اما بسته به هدفی که به دنبال آن هستید چند راه برای فکر کردن به این اندازه­ گیری وجود دارد.

 

دسترسی را با تعداد فالوور مقایسه کنید

Reach  دسترسی استوری را بر تعداد فالوورهایی که دارید، تقسیم کنید تا بتوانید محاسبه کنید که چند درصد از دنبال­کنندگان استوری شما را دیده ­اند. این فرمول برای اهدافی مثل جذب فالوور یا افزایش آگاهی افراد از برند شما مناسب است.

 

دسترسی را با تعاملات مقایسه کنید

برای مشاهده درصد بینندگانی که بعد از دیدن استوری شما اقدام به عملی کرده‌اند ، می ­توانید کل تعاملات انجام شده را بر دسترسی کل تقسیم کنید.

 

دسترسی را با یک عامل کلیدی مقایسه کنید

بر تعاملی تمرکز کنید که به هدف شما بسیار نزدیک و هماهنگ است. اگر اقدام به عمل شما برای به دست آوردن فالوورهای بیشتر است، می‌توانید فالوورها را بر اساس دسترسی تقسیم کنید. این کار به شما درصد بینندگانی را نشان می ­دهد که با دیدن استوری شما اقدام را انجام داده‌اند.

 

نحوه اندازه ­گیری دیده شدن Discovery برای آنالیز استوری اینستاگرام در استوری اینستاگرام


 

 

اندازه گیری Discovery در استوری اینستاگرام مشکل است، زیرا اینستاگرام بین حساب­ هایی که شما را دنبال می‌کنند و آن­ها که شما را دنبال نمی­ کنند تفاوتی قائل نمی‌شود. دسترسی به شما، تعداد افرادی که استوری شما را تماشا کرده‌اند را نشان می‌دهد. اما برای بررسی بیشتر در مورد دیده شدن باید تعداد بازدید از پروفایل، دنبال کردن و کلیک بر روی وب سایت خود را در نظر بگیرید.

 

این معیار در مورد کسانی است که استوری شما را دیده ­اند و از آن لذت برده­ اند و می ­خواهند که پروفایل شما را بررسی کنند ، فالوور شما شوند یا از وب سایت شما دیدن کنند. بنابراین اشتراک ­گذاری راه بسیار خوبی برای دیده شدن است که می‌تواند فالوورهای بیشتری را برای شما داشته باشد..

 

اینستاگرام به تازگی Growth Insights را معرفی کرده که به شما امکان می ­دهد ، استوری­ ها و پست ­هایی که بیشترین فالوور را برای شما به همراه داشته­ اند را پیدا کنید. برای بررسی این بازدیدها به تب Audience در Instagram Insights بروید به قسمت پایین بروید و بعد به Growth بروید در آنجا نموداری را نمایش می­ دهد که تغییرات فالوور را بر اساس روزهای هفته به شما نمایش می ­دهد.

 

تعداد بازدیدکنندگان دیگر استوری ­های مرتبط با استیکرهای خود را در قسمت Viewers می ­توانید بررسی کنید. این داده‌ها فقط ۱۴ روز در دسترس هستند، بنابراین استیکرهایی که بیشترین بیننده داشتند را مد نظر قرار دهید.

 

نحوه اندازه­ گیری ترافیک از استوری اینستاگرام


 

 

در مقایسه با بیشتر شبکه‌های اجتماعی، اینستاگرام جایگاه­ هایی را برای بازگشت و دیدن استوری ­هایی که زمان پخش آن­ها گذشته است در نظر ندارد. اما هنگامی که اینستاگرام قابلیت Swipe UP لینک کردن را برای استوری­ های اینستاگرام عرضه کرد، مشخص کردن تعداد افرادی که به استوری قبلی می ­روند ، مشکل است. بهترین راه حل استفاده از پارامتر UTM است که کدهای کوتاهی به URL ها اضافه شده‌اند تا بتوانید تعداد بازدیدکنندگان از وب سایت و منابع ترافیکی را ردیابی کنید.

چگونه متوجه شوید که مخاطبان شما چه زمانی فعال هستند؟


 

 

استوری در اینستاگرام بعد از ۲۴ ساعت ناپدید می‌شود. بنابراین استوری ­ها را در زمانی که فالوورها فعال هستند باید پست کنید تا دیده شوند. اما چگونه متوجه شویم که فالوورهای ما فعال هستند؟ با دنبال کردن این مراحل متوجه می‌شوید که فالورهای شما چه زمانی فعال هستند.

  • – از برنامه اینستاگرام Insights را باز کنید.
  • – روی تب مخاطب کلیک کنید در قسمت پایین بروید و وارد فالوورها شوید.
  • – جابجایی­ هایی را که در ساعات و روزها وجود دارند، بررسی کنید و ببینید در کدام ساعات یا روزها تعداد بازدیدها بیشتر هستند.

 

چگونه استوری اینستاگرامی که در آن­ها تگ هاید شده را ردیابی کنید؟


 

 

اینستاگرام به تازگی ردیابی استوری را برای حساب ­های تجاری و سازنده آن­ها آسان کرده است تا بتوانید به راحتی به آنالیز استوری اینستاگرام بپردازید. در حال حاضر می ­توانید هر استوری که از شما نام می‌برد را در بالای تب Activity ببینید. برای دسترسی استوری­ های مربوط به شما روی نماد قلب و سپس Mentions در قسمت Stories About You ضربه بزنید از آنجا می ­توانید همه پست­ها را مشاهده کنید و آن­ها را به استوری خود اضافه کنید و با پیام محبت آمیز از آن­ها تشکر کنید و این زمانی است که از استیکرهای حمایت از مشاغل کوچک استفاده می‌کنند. در حال حاضر استوری­ هایی که از این استیکرها استفاده می‌کنند به استوری­ های بزرگ در بالای فیدها اضافه می ­شوند.

 

 

چگونه استراتژی خود را بر اساس آنالیز استوری اینستاگرام موثرترکنید؟


 

 

بعد از یادگیری صحیح استفاده از Instagram Insights حالا می‌توانید استراتژی خوبی برای اطلاع‌رسانی در اینستاگرام ایجاد کنید. برای ایجاد استراتژی مناسب هر چیزی که بهترین عملکرد را دارد در نظر بگیرید، اگر در استراتژی خود از عکس ­ها و فیلم ­هایی استفاده کردید که با استقبال خوبی روبرو شد بنابراین به دنبال راه­ هایی باشید که آن­ها را دوباره بازسازی کنید. نظرسنجی و آزمون­ هایی در مورد موضوعات مختلف اجرا کنید یا آموزشی که موفق عمل کرده است را دوباره تکرار کنید. با این حال اگر استوری اینستاگرام با شکست روبرو شد وحشت نکنید زیرا استوری ­ها مکان خوبی برای آزمایش و یادگیری هستند، بنابراین اگر ایده‌ای مورد پسند قرار نگیرد بعد از ۲۴ ساعت در اینستاگرام ناپدید می‌شود.

 

– به نظرات مخاطبین گوش دهید.

داده­ های کیفی مهم هستند. اگر برای جذب مخاطب خود از استیکرهای نظرسنجی مسابقه یا سوال استفاده کردید به پاسخ­های آن­ها توجه کنید. از پاسخی که به شما می­ دهند ، می­ توانید برای بهتر کردن محصولات، خدمات و محتوای جدید خود استفاده کنید. از پرسیدن مستقیم نظرات مردم نترسید، مردم دوست دارند که به نظراتشان توجه شود.

 

– ببینید مردم چگونه دوست دارند با شما ارتباط برقرار کنند؟

برای اینکه فالوورها با شما تماس برقرار کنند می­ توانند از طریق استیکرها، پاسخ ­ها و دکمه­ های تماس ارتباط برقرار کنند، اما ممکن است برخی از گزینه­ ها به بقیه ترجیح داده شود. به معیارهای تماس، متن و ایمیل توجه کنید تا ببینید که کدام یک با بقیه تفاوت می‌کند. اگر ایمیل بیشتر از تماس بود پس از فراخوان اقدام و خدمات بیشتر پشتیبان خود را بر اساس همان چیزی که بیشتر دوست دارند با آن­ها تماس بگیرید، تنظیم کنید که باعث می‌شود رزروها ، سفارش ­ها یا سوالات بیشتری را ببینید.

 

با آنالیز استوری­ های اینستاگرام می ­توانید یک پیج موفق در اینستاگرام داشته باشید. بنابراین این تجزیه و تحلیل را به سایت طراح جان با گروه متخصص دیجیتال‌مارکتینگ آن بسپارید تا در زمینه کسب و کار آنلاین خود موفق شوید.

 

برای بسیاری از برندهای تجاری هدف ­نهایی آن­ها فروش محصول خود است، بنابراین باید مطمئن شوید که حساب کاربری آن­ها به درستی عمل می‌کند. استفاده از ابزار بالا می ­تواند به شما کمک کند که بدانید در کدام بخش موفق‌تر عمل می­ کنید تا به اهداف خود برسید.

جمع بندی


 

 

همانطور که می‌دانید استوری بعد از ۲۴ ساعت پاک می­ شود. برای اینکه بدانیم آیا استوری که به اشتراک گذاشته ایم عملکرد خوبی داشته و باعث افزایش آگاهی از برند، ترافیک، فروش و تعامل شده یا خی، باید از اطلاعات بدست آمده در بخش های Discovery ،Navigation و Interactions در هنگام آنالیز استوری اینستاگرام استفاده کنیم تا بتوانیم بهترین استراتژی را برای استوری های خود انتخاب کنیم. هنگام بررسی اطلاعات آماری اینستاگرام با اصطلاحات، نمودارها و اعداد مختلفی برخورد می­ کنیم که همه ی آن ها اطلاعات مهمی را به ما می دهند. به شما پیشنهاد می دهیم تا برای انجام یک آنالیز حرفه ای استوری اینستاگرام خود این مقاله تا پایان را مطالعه کنید.

 

سوالات متداول

Impression های اینستاگرام چیست؟

تعداد دفعات غیر منحصر بفرد در اینستاگرام که مخاطبین شما استوری را تماشا کرده ­اند.

جهت یابی (نویگیشن) در استوری اینستاگرام چیست؟

سفر کامل تعامل کاربر در استوری اینستاگرام شما را بررسی می­کند.

بازاریابی محتوا چگونه خود بازاریابی را دگرگون می کند؟

Impressions تعداد دفعاتی که پست دیده می­شود را نشان می­دهد و ممکن است یک فرد یک پست را به تعداد زیادی ببیند  که هر بار که می‌بیند یک  impressions حساب می­شود. در صورتی reach تعداد اکانت­های یکتایی که پست شما را می­بینند و ممکن است یک نفر چندین بار پست را ببیند ولی فقط یک بار  reach برای شما محاسبه می­شود.

هنوزم سوال داری ؟ زیر همین پست بپرس تا سریع بهت جواب بدیم

نیاز به مشاوره رایگان داری ؟ تو واتساپ منتظرتم :))

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *